Thursday, September 10, 2009

Musabaqah, Combat.......

Masa tahun 70an dulu Musabaqah al-Quran peringkat antarabangsa diadakan dalam bulan puasa. Waktu tu kat kampung aku tak ramai yang ada set TV kat rumah...salah sorang yang ada makcik aku..Maksu Timah. Bulan puasa secara tak langsung kami diberi 'cuti' sebulan dari mengaji Quran...tok guru mengaji aku Tok Wi (naib johan Qari peringkat Negeri Kelantan) pun akan lepak rumah maksu tengok musabaqah lepas solat tarawikh.

Itu yang best...yang tak berapa gemar bila ianya bertindih dengan rancangan kegemaran seperti siri Combat...askar Amerika lawan Askar Jerman, hero dia Sarjan Saunders, Six Million Dollar Man yang kuat dan boleh lari laju (tapi dalam TV tunjuk gambar slow...kira masa tu tengah laju le...apa daa), Man From Atlantis dan beberapa siri lagi. 

Combat

Combat TV Show Cast:

Vic Morrow ......... Sergeant Chip Saunders
Rick Jason ......... Lieutenant Gil Hanley
William Bryant ..... McCall
Tom Lowell ......... Billy Nelson
Jack Hogan ......... William G. Kirby
Dick Peabody ....... Little John

Pada kebiasaannya bila situasi pertindihan berlaku kami tetap berteleku depan tv (dok cokoh) kononnya mengharapkan rancangan musabaqah cepat tamat atau tetamu termasuk tok guru mengaji cepat balik...then baring...lepas tu tertidur terus. Biasanya akan dipapah untuk balik ke rumah....



No comments:

Post a Comment