Sunday, April 10, 2011

Pengalaman dan Batasan


Pengalaman tidak boleh dibeli, mencari pengalaman juga tidak mungkin akan ditemui. Pengalaman adalah apa yang dilalui.

Kadang-kadang aku pelik apabila penemuduga menolak permohonan pelajar yang baru menamatkan pembelajaran mereka di IPT dengan alasan tak ada pengalaman. Sudah semestinya mereka tiada pengalaman!!!

Pengalaman juga akan menyebabkan manusia lebih menghargai kehidupan dan tidak akan melupakan kematian. Ini kerana pengalaman memberi satu sistem pembelajaran yang tidak boleh diajar oleh mana-mana pusat pengajian formal.

Aku meninggalkan kampung halaman ketika memasuki tahun ke 16 kelahiran. Satu keputusan yang dilakukan dengan rakan karibku Kaswadi. Dia merupakan ketua pengawas sesi petang di SMG...memiliki tubuh badan dan rupa paras yang agk menarik menyebabkan ramai rakan-rakan perempuan menyukainya.

Aku?...

Menempek sebelah je, sekadar menumpang 'tuah'. Walau apapun keadaan aku pada ketika itu,aku juga berjaya mencuri perhatian...bukan sebab hensem tapi mungkin kerana suka menyampuk percakapan dan agak pandai dalam beberapa matapelajaran.

Beberapa rakan-rakan rapat aku semasa di SMG seperti Wadi, Arman Mat Kathib, Mek Yae, Ju, Bayeim, Lainon, Liza, Shimah, Che Derome, Shahbudin, Stopha, Ani Wakaf Raja, Rosnida Changgai, Zana dan mungkin banyak lagi nama yang aku dah terlupa...maafkan aku kawan-kawan.

Banyak kenangan dengan mereka semua terutamanya dengan Wadi, Arman, Yae/Rohasni, Ju/Juria dan Lainon. Boleh katakan kesemua rumah rakan-rakan rapat ini aku dah biasa bertandang sama ada semasa zaman persekolahan mahupun selepas tamat zaman itu. Mungkin juga ada 'kisah cinta' antara kami...hahahaha. Agak2 sapa ye..

No comments:

Post a Comment